Policys är grundläggande regler som skapar tydlighet och enhetlighet på arbetsplatsen. De säkerställer skydd, säkerhet och rättvisa för alla anställda och främjar en positiv företagskultur. Genom att föla policys kan vi på Hotel Concept arbeta mot gemensamma mål och värden samtidigt som vi bevarar säkerheten och välbefinnandet för alla.
I nedanstående flikar kan ni läsa om våra policys.
Vi är proffs på renovering av hotellrum och publika ytor. Hotel Concept erbjuder ett helhetskoncept för kostnadseffektiv och kvalitativ inredning av hotell och andra publika ytor. Vi har kontor i Uddevalla men arbetar i hela Sverige, i övriga nordiska länder samt i Europa. Våra kunder finns framför allt inom hotellsektorn men även inom fastighetsbranschen. Vi har en tydlig processbaserad organisation som hanterar upphandling, produktion och ekonomi.
Hotel Concept har som mål att våra kunder ska vara så nöjda med de projekt vi genomför så att de återkommer (till oss). Vi driver alla projekt med egna projektledare och personal med hög kompetens. Vi har en väl genomarbetad process som följs genom hela projektet.
Vårt mål är att vi ska minimera våra garanti- och reklamationsärenden. Vi ska uppnå målet genom att följa rutiner i vårt ledningssystem, t ex vilka egenkontroller som ska genomföras samt hur vi planerar, genomför och följer upp våra projekt.
Genom god planering så ska vi skydda miljön och förebygga förorening. Vi ska minimera att avfall uppkommer och det avfall som ändå uppkommer sorteras enligt gällande riktlinjer.
Genom att återbruka inredning så görs många miljövinster, t ex minimeras de utsläpp som nya produkter ger upphov till vid tillverkning och man sparar på ändliga resurser. Vi återbrukar och återvinner produkter och inredning i stället för att köpa nytt, när detta är lämpligt.
Vi ska minimera de skadliga utsläpp som uppkommer från våra egna transporter genom att välja bilar med lägre bränsleförbrukning eller välja el/hybrid-bilar vid inköp och planering av våra resor.
Vi ska följa de miljölagar och andra krav som vi omfattas av.
Vi arbetar med att ständigt förbättra vårt arbetssätt och våra processer, detta omfattar självklart både vårt miljö- och vårt kvalitetsarbete.
Arbetsmiljöarbetet ska ingå som en integrerad och naturlig del i företagets totala verksamhet, det vill säga arbetsmiljöfrågorna ska behandlas i direkt anslutning till de vardagliga frågorna.
Våra arbetsplatser ska vara säkra och hälsosamma så vi strävar efter trygga arbetsplatser där ohälsa, tillbud och arbetsskador förebyggs. Våra medarbetare ska vara välutbildad och ha insikt och medvetenhet inom arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor, då uppnår vi effektivitet och kvalitet i vårt arbetsmiljöarbete. Det är en lönsam investering för framtiden där hög arbetsmotivation, arbetsglädje och låg sjukfrånvaro är de direkta vinsterna.
Våra chefer står för ett tydligt och synligt ledarskap som bygger på respekt och omsorg för våra medarbetare, samarbetspartners och tredje man.
Detta betyder att vi:
Trafiksäkerhet ingår som en naturlig del i vår arbetsmiljö, våra anställda skall föregå med gott exempel genom att:
Vår målsättning
Hotel Concept har en kompromisslös syn på droger. Vår målsättning är att företagen ska hållas fritt från missbruk.
Företagets grundsyn
En god arbetsmiljö är en självklarhet i arbetslivet. Anställda som brukar och är påverkade av droger på arbetsplatsen försämrar både den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön och det medför risker i arbetet både för den som är påverkad och för arbetskamraterna. Att uppnå maximal säkerhet för såväl personal som kunder är mycket viktigt.
Det är därför inte tillåtet att använda sig av alkohol, droger eller mediciner vilka klassas som narkotika, under arbetstid annat än vad som anges nedan under punkten ”Att bjuda på alkohol”. Det accepteras inte att komma i bakrus eller påverkad till sin arbetsplats. Vår grundsyn är att missbruket ska bort och medarbetaren ska vara kvar. Företaget ska verka för att minska sjukfrånvaron pga. alkohol och droger. Alla medarbetare oavsett befattning ska behandlas lika.
Att bjuda på alkohol
Vi bjuder inte på alkohol till vardags. Representation, kursavslutningar, medarbetarfester och liknande kan dock motivera att vi bjuder på alkoholhaltiga drycker men det ska vara måttfullt och bra alkoholfria alternativ ska också erbjudas. Även om alkohol för de flesta förknippas med fest, högtid, gemenskap och trivsel, vet vi att många människor inte bör, vill eller kan dricka alkohol. Skälen kan vara medicinska, ideologiska eller andra. En del försöker undvika att hamna i ett alkoholberoende. Andra genomgår en behandling mot sin alkoholism. Oavsett skäl ska vi visa respekt för dem som avstår från alkohol.
Vin- och spritlotterier är ingen företeelse som uppmuntras.
Att förhindra missbruk
Det är allas ansvar att reagera om man vet eller misstänker att någon på arbetsplatsen har missbruksproblem. Det är det bästa stöd en arbetskamrat kan ge. Den som missbrukar förnekar ofta sitt beroende både för sig själv och för andra. Lojalitet från arbetskamrater bidrar tyvärr till att missbruken förstärks och att problemen kvarstår eller förvärras. Meddela därför direkt till missbrukaren och dennes chef, eller direkt till personalchefen, om dina iakttagelser så att nödvändiga åtgärder kan vidtas. Detta är inte att skvallra på någon utan ett sätt att hjälpa missbrukaren. Om man inte gör något accepterar man alltså möjligheten till att fortsätta missbruket.
Andra medverkande kan vara företagshälsovården, fackliga företrädare, skyddsombud, arbetskamrater, vårdinrättningar och andra organisationer som arbetar med missbruksproblem. Efter en drogförseelse eller vid misstanke om missbruk ska Vi agera så snabbt som möjligt för att få till stånd rehabiliteringsåtgärder.
Konsekvenser av missbruk
Chefen är skyldig att avvisa den som använder droger eller är drogpåverkad, från arbetsplatsen. Även personer med bakrus och som inte kan sköta sitt arbete på ett tillfredsställande sätt ska avvisas. Chefer ges stöd i att hantera detta. En drogpåverkad/bakfull medarbetare ska inte köra hem själv, närmaste chef ansvarar för att personen kommer hem på ett säkert sätt.
En medarbetare med missbruksproblem kommer överens med sin närmaste chef om hur hjälp ska tas emot/erbjudas. Den som missköter sitt arbete pga. alkohol- eller annat drogmissbruk, inte ställer upp på rehabilitering, eller som trots rehabiliteringsåtgärder fortsätter sitt missbruk riskerar ytterst att sägas upp från sin anställning.
Företaget har rätt att skriva behandlingskontrakt med den anställde i vilket man ömsesidigt överenskommer om behandling, uppföljning av denna samt konsekvenser vid avbruten behandling etc. Företaget har också rätt att begära drogtest av den anställde vid behov.
Vid frånvaro som ej i förhand har beviljats räknas detta som olovlig frånvaro. Vi är inte skyldig att bevilja semester eller kompensationsledighet i efterhand. Vid sjukfrånvaro har företaget möjlighet att begära sjukintyg från första sjukskrivningsdagen.
Utbildning och information
Ingen ska på grund av ovetskap eller brist på information behöva avstå från att hjälpa till när det gäller en missbrukande medarbetare. Alkohol- eller andra missbruksfrågor kommer att behandlas i lämplig omfattning med information och utbildning. Alla nyanställda informeras också om policyn.
Uppföljning
Uppföljning av denna policy ska ske vid årliga översyn av verksamhetsplaner och policydokument. Handlingsplaner finns också där det framgår behandling och andra stödåtgärder samt konsekvenser om handlingsplanen inte fullföljs.
Externa/Interna kontakter
Både i förebyggande syfte, t.ex. i samband med olika utbildningar och i specifika missbruksfall ska chef och medarbetare med iakttagelser kunna få stöd både externt och internt med fördjupade kunskaper. Vi använder i första hand vår företagshälsovård som samtalspartner i dessa fall.
Integritet och anonymitet
Oavsett om en anställd genomgår behandling eller inte, garanteras full anonymitet, internt såväl som externt. Det är upp till den enskilde att avgöra huruvida han eller hon vill offentliggöra sin sjukdom eller inte. I hanteringen av dessa frågor ska största möjliga hänsyn tas till medarbetarens integritet.
Ditt ansvar
Denna drogpolicy har fastställts av företagets ledning. Policyn har utvecklats internt och genom kontakter med externa rådgivare.
Det är varje medarbetares ansvar att se till att policyn bidrar till den goda arbetsmiljö som varje medarbetare har rätt till. Den enskilde drogmissbrukaren har ett eget ansvar för att ändra på sitt missbruk. Visa att du märker att han/hon finns där och behöver hjälp. Ställ krav på att din arbetskamrat ska göra sin del av gruppens arbete.
Ljug inte för att skydda missbrukaren – det hjälper bara honom/henne att fortsätta sitt missbruk ostört.
Att lägga sig i och att ifrågasätta är att bry sig om!
Vi är proffs på renovering av hotellrum och publika ytor. Vi erbjuder ett helhetskoncept för kostnadseffektiv och kvalitativ inredning av hotell och andra publika ytor. Vi har kontor i Uddevalla men arbetar i hela Sverige, i övriga nordiska länder samt i Europa. Våra kunder finns framför allt inom hotellsektorn men även inom fastighetsbranschen.
Code of Conduct är våra etiska riktlinjer som beskriver de uppföranderegler som ska vara vägledande för oss. De bygger på våra värderingar och vårt ledarskap. Vår uppförandekod ska vara kommunicerade till våra leverantörer så att de kan vara ett stöd i deras arbete. Dessa etiska riktlinjer ska hjälpa oss att skapa ett mervärde för våra kunder, medarbetare, aktieägare, affärspartners, samhället och övriga intressenter.
Vi har definierat ett antal grundsatser som vi verkar efter:
Vårt ställningstagande är att alltid minst uppfylla de lagar, regler och förordningar som gäller i de länder där vi är verksamma. Vår ledning vidtar åtgärder vid eventuella överträdelser.
Vi sköter vår bokföring och redovisning enligt nationell lagstiftning.
Vi accepterar aldrig, direkt eller indirekt, mutor eller andra oegentliga förmåner eller ersättningar, till förmån för verksamheten och/eller för ekonomisk vinning. Vi erbjuder aldrig eller ger aldrig någon gåva eller betalning som utgör eller kan tolkas som en muta. Vi avvisar och rapporterar omgående till ledningen alla krav på, eller erbjudanden om, mutor.
Vi strävar efter att säkerställa att våra leverantörer är villiga att uppfylla de krav som anges i denna Code of Conduct. Vi utvärderar och följer upp deras förmåga att möta detta.
Vi agerar inte bara effektivt utan också på ett rättvist, hållbart och förnuftigt sätt i våra kontakter med våra leverantörer. Vi eftersträvar samtidigt alltid integritet, ärlighet och ansvar.
Vi väljer våra leverantörer på ett professionellt, systematiskt och rättvist sätt. Våra förhandlingar med leverantörerna sker på ett ärligt och rättvist sätt. Våra leverantörer ska respektera principerna i uppförandekoden och genomföra den i sin verksamhet. På begäran från oss ska leverantörer informera om vilka tillverkare de använder.
Vi kräver att alla medarbetare är medvetna om och följer våra riktlinjer för inköp och att de förstår behovet av att uppträda på ett etiskt försvarbart sätt.
Vi inser vikten av konfidentialitet och vi säkerställer att inga obehöriga personer eller företag får ta del av de konfidentiella uppgifter som vi får från våra leverantörer.
Vi bedriver vår verksamhet som ansvarstagande samhällsmedborgare och stödjer och respekterar internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
Vi accepterar inte tvångsarbete. Medarbetarna ska inte heller behöva lämna pant eller överlämna identitetshandlingar vid anställning.
Vi accepterar inte barnarbete, definierat som arbete utfört av personer under 15 år, eller en högre ålder om lokal lagstiftning anger en högre åldersgräns och/eller längre obligatorisk skolgång.
Vi respekterar medarbetarnas rätt att bilda och gå med i de fackföreningar de själva önskar samt att förhandla kollektivt.
Vi säkerställer att löner och förmåner minst når upp till lagstiftade nivåer och/eller lägsta branschstandard i de länder där vi är verksamma.
Vi följer lagar och branschstandard för arbetstid i de länder där vi är verksamma.
Vi accepterar inte korruption, mutor och illegala konkurrensbegränsande åtgärder som snedvrider marknader och hindrar ekonomisk, social och demokratisk utveckling. Vi ska aldrig använda sådana metoder.
I syfte att upprätthålla vår affärsetik ska vi aldrig agera i strid med tillämpliga konkurrenslagar, t.ex. genom att missbruka dominerande ställning, inte delta i olagligt branschsamarbete, t.ex. genom kartellbildning.
Vår ambition är att ständigt överträffa de krav som kunder och andra intressenter ställer på kvalité på våra tjänster/produkter. Vi ska ständigt utveckla våra produkter/tjänster och vår verksamhet.
Tjänster - Inredning